زالو درمانی و اقدامات قبل و بعد از زالو درمانی

۱۲۳

قبل و بعد از زالو درمانی باید چه کارهای انجام داد
۱ – تمام آداب حجامت و فصد ( زمان , مکان , رژیم غذایی قبل و بعد) درباره زالو درمانی هم صادق است.
۲ – قرص وارفارین و آسپرین , دی پیریدامول , اسویکس , کلوپیدگرل , و قرص های مسکن حداقل از یک روز قبل از زالو درمانی باید قطع شود.
۳ – موهای موضع زالو درمانی باید پاکسازی و تراشبده شود.
۴ – قبل از زالو درمانی حداقل ۱۵ روز از یکی از رژیم های پاکسازی ابتدا جزوه استفاده شود .
۵ – ۲۴ ساعت قبل از زالو درمانی مقاربت جنسی نداشته باشید.
۶ – موضع زالو درمانی را فقط با آب خالی و صابون های غیر معطر قبلا شستشو دهید (از عطر و ادکلن و شوینده های معطر استفاده نکنید)
۷ – پس از زالو درمانی موضع زالو اغلب اوقات , خون ریزی دارد و برای پیشگیری و سایر مشکلات , برنامه کاری , سفر , مهمانی پس از زالو درمانی نداشته باشید لااقل ۸ ساعت پس از آن در استراحت و آرامش به سر ببرید
۸ – برای زالو درمانی عجله نکنید , ابتدا با داروهای گیاهی خاص , رژیم های پاکسازی بدن که در ابتدا جزوه آمد , بادکش و حجامت و فصد باید خون وکبد پاکسازی شود و سپس زالو درمانی اثر فوق العاده ای خواهد داشت.
۹ – مصرف غذاهای سرد (لبنیات , تخم مرغ , برنج , مرغ , خیار و کاهو , کیوی , میوه نارس و ترش , ماکارونی , آش جو و آلوچه و …)قبل از زالو درمانی مجاز نیست (حداقل ۸ ساعت)
۱۰ – مصرف رب انار , آب انار و گلاب (۶واحد آب انار + ۱ واحد گلاب ) مسهل ها و منضج ها ی گیاهی قبل از زالو درمانی (حداقل یک هفته ) بازده زالو درمانی را بسیار ارتقا می دهد.
۱۱ – گرسنگی یا پرخوری و بیخوابی و کم خوابی سبب کاهش تاثیر زالو درمانی خواهد شد.
۱۲ – زن ها در حاملگی یا عادت ماهیانه نباید زالو درمانی کنند.( بویژه زیر قوزک داخلی پا )
۱۳ – قبل و بعد از زالو درمانی استحمام طولانی و گرم و سونا و جکوزی جایز نیست .
۱۴ – زمان زالو درمانی آرامش روحی و عصبی و جسمس لازم است . در صورت داشتن استرس و ترس , اضطراب و هیجان زیاد یا نشاط بیش از حد با پزشک و دستیار مشورت کنید .
۱۵ – اگر قبل و زمان زالو درمانی , تلخی دهان و خشکی دهان دارید اندکی رب انار و رب آلو تناول کنید.
۱۶ – اسهال , ادرار زیاد , تعریق فراوان , استفراغ فراوان قبل از زالو درمانی نباید باشد.
۱۷ – زالو اندازی بهتر است در نیمه دوم ماههای قمری بهتر است به خصوص روزهای ۱۶ و ۱۷ ماه.
۱۸ – عده ای از اطبای طب سنتی برای زالو اندازی محدوده سنی قائل اند و قبل از ۲ سالگی و بعد از ۶۰ سالگی زالو اندازی را مجاز نمی دانند . البته بعضی هم به این محدودیت اعتقادی ندارند و زالو اندازی را در صورت نیاز در هر سنی مجاز می دانند.
۱۹ – بهتر است زالو قبل از استفاده مدتی در آب صاف نگهداری شود و روزانه یک الی دو بار آب ظرف را تعویض نمود تا پاکسازی زالو بهتر انجام شود .
۲۰ – زالو نباید مستقیما روی رگ انداخته شود . در مناطقی از پوست که خیلی سرد و رنگ پریده و مشکوک به نظر می آید و یا شدیدا متورم است (ادم) زالو درمانی مناسب نیست.
۲۱ – برای نواحی نازک بدن مثل صورت نباید از زالوی درشت استفاده کرد . زالو ها باید ریز باشند.
۲۲ – در افراد آنمیک (کم خون) باید از زالوهای ریز استفاده کرد.
۲۳ – در یک مرحله نباید از تعداد زیادی زالو استفاده کرد . چون ممکن است سیستم ایمنی بیمار , علیه بزاق زالوها واکنش نشان دهد و یا بیمار دچار ضعف شود در صورت نیاز , زالو اندازی به دفعات انجام شود
۲۴ – برای زالو درمانی بهتر است بیمار بنشیند و در صورت ضعف دراز بکشد و پاهایش را بالا ببرید تا خون به سمت مغز هجوم برد و ضعف از بین رود و تن بیمار خیس عرق می شود که این عرق نشانه از بین رفتن ضعف است و حالا باید به او عسل یا شربت عسل یا گلاب ییا بیدمشک بدهید .
نکته : زالو درمانی در پزشکی جدید و مدرن ترین کلینیک ها و مراکز علمی معتبر جهان جای خود را باز کرده است به طوری که ۱۳هزار مقاله علمی پیرامون زالو درمانی به ثبت رسیده و در اروپا و آمریکا دهها بیماری و هزاران بیمار توسط زالو درمانی نجات یافته اند . در این زمینه کشور ما که زمانی  بیش ترین تجربه و دانش پیرامون درمان با زالوها را داشته است و مرغوب ترین نژاد زالوها را ما به دنیا معرفی کرده ایم از تمام کشورهای جهان عقب تر است!!! زالوهای مورد مصرف طبی و استریل و یکبار مصرف بوده و قبل از استفاده ی پزشکی ماهها نگهداری و به شیوه های گوناگون پرورشی اماده ی مصرف پزشکی می شود (نگران آلودگی و انتقال بیماری توسط زالو ها نباشید) . زالو درمانی در نوزادان و اطفال نیز کابردهای تخصصی و بسیار جالبی دارد … . در صورتی که مبتلا به بیماری های خونی و انعقادی و خونریزی دهنده هستید حتما قبل از اقدامات درمانی , طبیب را مطلع سازید(بیماری هایی نظیر همفیلی , کمبود پلاکت ها و کم خونی و تالاسمی و …). حدود یکصد بیماری توسط زالو درمان می شود.
توصیه های مورد توجه پس از زالو درمانی :
۱ – تا ۴۸ ساعت موضع زالو درمانی با آب معمولی تماس نداشته باشد.البته اگر آب را بجوشانید موردی ندارد.
۲ – موضع زالوها به طور طبیعی ۸ تا ۱۶ ساعت خونریزی دارد و در صورت خونریزی عادی و ملایم نگران نباشید. تحرک کمتر و حالت دراز کش سبب کاهش خونریزی می گردد . پس از ۱۲ ساعت در صورت ادامه خونریزی به پزشک مراجعه کنید یا با مطب تماس بگیرید.
۳ – ۲۴ ساعت پس از زالو درمانی پانسمان را باز کنید و در صورت خونریزی ضماد گیاهی انعقاد را روی موضع بریزید و مجددا پانسمان کنید و برای رفع سریع جای نیش زالو از روغن بادام تلخ روی موضع استفاده کنید.
۴ – گاه خارش موضعی زالو پس از ۲۴ ساعت شروع می شود و گاهی تا یک هفته ادامه دارد و در صورت خارش محدود از روغن بنفشه یا روغن گشنیز یا روغن کافور یا روغن بادام تلخ استفاده کنید و در موضع زالو استعمال کنید . در موارد خارش شدید به مطب مراجعه کنید.
۵ – پس از زالو درمانی تا ۲۴ ساعت مقاربت جنسی نداشته باشید
۶ – پس از زالو درمانی استراحت فیزیکی و بدنی و حتی استراحت فکری (پرهیز از تنش , مطالعه , تلویزیون , مهمانی یا … ) توصیه می شود. (حدود ۸ ساعت )
۷ – تا ۲۴ ساعت نمک , تخم مرغ , ماهی و ترشی جات و به طور کل سردی جات مصرف نشود.
۸ – تماس سرما و آب سرد با موضع زالو سبب خارش شدید و تورم می گردد.
۹ – به طور کلی غذاها و ادویه و میوه های بسیار گرم و بسیار سرد پس از زالو درمانی ممنوع و مضر می باشد.و بیش تر از غذاهای معتدل نظیر کرفس , جو , آبگوشت , گلابی , شیر برنج , قیمه , سیب , سوپ جو , سکنجبین , سرکه شیره و … باید استفاده کرد . البته شربت گلاب با عسل یا آب انار بعد از زالو درمانی خیلی مفید است .
۱۰ – مصرف غذاهای سنگین , مقوی و چرب (مانند دل , جگر , قلوه و…) و پرخوری پس از زالو درمانی بسیار ضرر دارد.چون این مواد مولد خون غلیظ و کثیف هستند و اثر زالو درمانی را به شدت کاهش می دهد.
۱۱ – پس از زالو درمانی حتی المقدور کم تر سرپا بایستید و پیاده روی کم تر داشته باشید.
۱۲ – خواب پس از زالو درمانی تا ۶ ساعت ممنوع است .به علت مزاج سرد خواب .
۱۳ مصرف غذاهای شور و حمام گرم پس از زالو درمانی جایز نیست( هر ۸ ساعت یک لیوان شربت عسل تا ۳ روز )مصرف شربت عسل , آب انار و گلاب , مالت جو ,و شربت زعفران و بیدمشک پس از زالو درمانی مفید است
۱۴ – ندرتا پس از زالو درمانی عوارضی نظیر تب و تپش قلب , ازدیاد فشار خون , اضطراب , سردرد , سردی و لرزش بدن , رنگ پریدگی , تهوع و … پیش می آید که پزشک شما را راهنمایی خواهد کرد. (این عوارض موقت و مقطعی بوده و جای نگرانی ندارد)
۱۵– تا بیست و چهار ساعت پس از زالودرمانی مصرف تخم مرغ وغذاهای حاوی تخم مرغ ممنوع است.
۱۶ – غذاهای بسیار تند و تیز وبسیار ترش و بسیار شیرین تا بیست و چهار ساعت ممنوع است.(ادویه وکتلت و…).
۱۷ – در صورت  عطش وخشکی دهان پس از زالودرمانی ماء الشعیر وشکر سرخ هر هشت ساعت میل شود.
۱۸ – جهت جبران خون از دست رفته ۵شب هر شب یک سیخ گوشت گوسفند کباب شده (بدون نان و برنج)خالی میل نمایید (بجای شام)با سماق ولیمو ترش وعسل میل شود کاملتر خواهد بود. شیره انگور نیز استفاده شود.
۱۹ – زالو ها وقتی از خونخواری سیر شوند خود به خود منطقه را رها می کنند باید صبر کرد تا مقداری خونریزی ادامه یابد.
۲۰ – به توصیه ی اغلب اطبای سنتی بهتر است با بادکش کردن موضع زالو درمانی مقدار بیشتری خون و مواد مضر را بیرون کشید.
۲۱ – محل را با یک ماده ضدعفونی کننده مانند دم کرده صاف شده آویشن یا آب جوشیده ولرم شستشو داده , تمییز می کنیم و سپس پودر زردچوبه , خاکستر باقلا و… روی محل خونریزی (نیش زالوها) می ریزیم .
۲۲ – خونریزی بعد از افتادن زالوها نقش مهمی در بیرون راندن کثافات خون دارد . بنابراین توصیه می کنیم که مانع ادامه خونریزی نشوید و هیچ نوع نگرانی به خود راه ندهید چرا که پس از گردش آب دهان زالو در داخل رگ های بدن و حل کردن غلظت ها و رسوبات دیواره ی رگها , خون آلوده ی متاثر از بزاق دهان زالو به تدریج در طول چند ساعت از محل نیش زالو خارج می شود . سپس خونریزی به خود ی خود بسته شده و خون منعقد می شود.
۲۳ – در صورت بروز عفونت در محل زخم زالو که علامت آن با سفید و سرخ شدن دور زخم و دردناکی و ورم مشخص می شود داروی زیر را آماده و به کار برید .
تخم گشنیز , آویشن , گل ختمی از هر کدام مساوی تهیه کنید و به گونه ای پودر کنید که از ریز ترین الک رد شود . هر بار به میزان لازم از یک قاشق غذاخوری تا چند قاشق , بسته به وسعت جای نیش ها و تعداد انها پودر را با آب جوشیده داغ خمیر کنید و در همان حالت گرم روی محل زخم ها ضماد کنید و با چند لایه باند روی ان را محکم ببندید به طوری که پس از ۲۴ ساعت خمیر مزبور خشک نشده باشد . هر گز زودتر از ۲۴ ساعت ضماد را عوض نکنید. معمولا پس از یکبار بستن عفونت احتمالی کاملا رفع می شود . چنان چه عفونت به طور کامل محو نشده باشد یکبار دیگر این کار را تکرار کنید . چون ضماد مذکور به طور کامل اثر خواهد کرد قاعدتا نیازی به مصرف انتی بیتیک ها نمی باشد اما در موارد استثنایی ممکن است نیاز به تمهیدات بیشتر باشد . در ان صورت از دم کرده آویشن یا پونه یا نعناع یا مرزنجوش روزانه ۳ بار بنوشید . به علت سهل انگاری برخی از افراد زخم زالو مانند هر زخمی به عفونت حاد منجر می شود در این صورت مصرف انتی بیوتیک با تشخیص پزشک بلامانع می باشد و این موارد به مکانیسم مکش زالو ارتباطی ندارد و تنها عدم رعایت دستورات فوق می تواند عامل عفونت باشد
۲۴ – در صورت ضعف و سرگیجه , بیمار سریعا دراز بکشد و پاها را بالا نگه دارد
و سر را روی زمین قرار دهد و به او شربت گلاب , زعفران یا بیدمشک بدهید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>